Social media to konieczność. Argumenty dla nieprzekonanych
Zastanawiasz się czy warto działać w mediach społecznościowych i pokazać w nich swoją firmę? Od razu możemy odpowiedzieć Tobie, że tak. Dlaczego? Dlatego, że społeczeństwo coraz więcej czasu spędza przeglądając chociażby Facebooka czy Instagrama, niż oglądając telewizję, czy czytając gazetę. Co tam robią? Często wydają pieniądze lub podejmują decyzje zakupowe.
Trzeba zaznaczyć, że Social Media to nie tylko Facebook i Instagram. Aby wybrać najlepsze, trzeba odpowiedzieć sobie na pytania o cel naszych działań marketingowych w Social Media. Zanim jednak to zrobimy, warto poznać wszystkie możliwości. Może być w tym pomocna nasza Mini encyklopedia mediów społecznościowych
Przystępujemy zatem do wyznaczenia celu, który chcemy osiągnąć poprzez założenia konta w social media. Może być to wypromowanie marki, sprzedaż lub działania mające na celu przyciągnięcie do firmy potencjalnych pracowników. Pierwszym krokiem powinien być research i uzyskanie informacji na jakich portalach działa Twoja konkurencja. To może podpowiedzieć Ci, gdzie miałbyś zacząć, ale uważaj żeby nie powielać pomysłów, bo w Social Media liczy się oryginalność i autentyczność. Jeśli stawiasz na te same kanały w których działają firmy o podobnym profilu działalności spróbuj się wyróżnić z tłumu.
Załóżmy, że wiesz już gdzie chciałbyś zacząć promować swoją firmę. Teraz zadaj sobie pytanie, „Ile czasu jestem w stanie poświęcić na działania w mediach społecznościowych?”. I nie zakładaj zbyt ambitnie, że będziesz umieszczał posty kilka razy dziennie, jeśli przeważnie nie masz czasu zjeść śniadania przed godziną 16. Lepiej założyć, że będziemy publikować dwa razy w tygodniu, jednak w wysokojakościowej odsłonie.
Jeśli wiesz już, jak intensywne będą Twoje działania, wybierz najdogodniejszy moment i przygotuj plan kiedy będziesz dodawał posty. Na początku sprawdź, o których godzinach będzie największy odzew. Popatrz na różne strony i spróbuj wziąć z nich przykład, w późniejszym etapie, po dodaniu kilkunastu postów będziesz wiedział mniej więcej, kiedy jest najlepsza pora na działania.
Jeżeli chodzi o treść postów, jedynym ograniczeniem jest Twoja kreatywność, wszystko zależy od Ciebie – to jakiego typu teksty, grafikę czy filmy będziesz publikował. Grunt, abyś postarał się o ich wysoką jakość. Popatrz, na jakie posty Ty reagujesz pozytywnie i zastanów się, jak przełożyć ten schemat na swój fanpage.
Ważnym jest, aby znać swojego klienta docelowego. Postaraj się odpowiedzieć na wszystkie pytania z poniższej listy. Dzięki temu określisz do kogo chcesz kierować swoje komunikaty. Inaczej nie trafisz do swojego potencjalnego klienta, a Twoje posty znikną w tłumie na tablicy użytkowników. W końcu to dla niego publikujesz treści, więc warto poświęcić czas na analizę grupy docelowej.
- Gdzie mieszka?
- Płeć
- Wiek
- Czym zajmuje się na co dzień?
- Wykształcenie
- Jak spędza czas wolny?
- Na co lubi wydawać pieniądze?
- Hobby
- Co sprawia mu przyjemność?
Jeżeli odpowiedziałeś sobie na te pytania, masz zarys do kogo będziesz kierować swoje wpisy. Oczywiście wszystkie Twoje działania i ich rezultat, mówiąc kolokwialnie, wyjdą w praniu. Dlatego nie przejmuj się, jeżeli nie będzie od razu widać efektów Twojej pracy. Z zasady, pierwsze tygodnie prowadzenia fanpage’a to czas na gromadzenie publiki i badanie jej reakcji. Wracaj jednak często do odpowiedzi na postawione wyżej pytania, bo skuteczna reklama to taka, która trafi do odpowiedniej osoby w odpowiednim czasie.
Wyrazistym przykładem są branże sezonowe. To oczywiste, że właściciele wyciągów narciarskich nie reklamują się w środku lata. Ale gdy organizator weekendowych rozrywek, takich jak warsztaty dla rodzin z dziećmi intensyfikuje swoje działania w poniedziałkowy poranek, trudniej już zauważyć, gdzie popełnił błąd.
Reasumując, najważniejsze pytania jakie powinieneś sobie zadać to:
- Jaki serwis społecznościowy wybrać?
- Jaki cel chcesz osiągnąć?
- Jak działa Twoja konkurencja?
- Ile czasu będziesz mógł poświęcić na działania w mediach?
- Jaka jest główna działalność Twojej firmy, czy dany serwis pozwoli Ci ją dobrze zaprezentować?
Tylko ten, kto nic nie robi, nie popełnia błędów
Prowadzenie social media wiąże się z pewnym ryzykiem. Internauci są bezlitośni i zapewne niejednokrotnie obserwowałeś medialne burze z powodu internetowych „wpadek” różnych firm. Na początek zadbaj o kilka rzeczy – poprawność językową, prawa autorskie do zdjęć i merytoryczną jakość postów. Nawet, jeśli okaże się, że nie potrafisz zainteresować internautów swoją firmą, podejmij próbę. Zawsze możesz zdobyć wiedzę, czy zatrudnić specjalistów w tym zakresie. Jednak zamykanie się na tak duży kanał sprzedażowy i wizerunkowy jakim są social media na pewno nie jest dobrą strategią. A jeżeli doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że nie masz na to czasu, wydeleguj zadanie do firmy specjalizującej się w prowadzeniu działań marketingowych w internecie.