SSL – mała rzecz, a chroni

Firma obsługująca Twoją stronę www zaproponowała wdrożenie certyfikatu SSL na twojej stronie. Zapewne nie jest to droga usługa, jednak zastanawiasz się, czy jest Ci właściwie potrzebna… Bo przecież atak hakerski, czy kradzież klientów napływających przez stronę Internetową w wyniku działań nieuczciwej konkurencji nie dotyczą Twojej firmy. A może jednak zagrożenie jest realne?

Nie trzeba się kolokwialnie mówiąc nikomu „narazić”, żeby strona internetowa firmy stała się obiektem ataku. Czasami hakerzy przejmują strony internetowe, czy podstawiają łudząco podobne falsyfikaty pod Twoją domenę bez żadnego konkretnego powodu. To po prostu wirtualne akty wandalizmu, dokładnie takie same jak wysmarowanie auta sprejem „dla żartu”, czy wybicie szyby w sklepowej witrynie. Przeciwko sytuacjom występującym w realnym świecie zabezpieczamy się za pomocą kamer monitoringu, czy ubezpieczenia. W świecie wirtualnym takim elementem ochrony jest właśnie certyfikat SSL.

Certyfikat SSL to zabezpieczenie wiarygodności Twojej firmy, w której bardzo ważnym elementem są klienci. To o nich dbasz codziennie podnosząc jakość obsługi, zachęcasz inwestując w marketing. Co, gdyby nagle powierzyli Ci swoje pieniądze, albo wrażliwe dane osobowe, a one trafiłyby w niepowołane ręce? I stałoby się to poprzez Twoją stronę www, z powodu zaniedbań pod kątem zabezpieczeń? Właśnie aby uniknąć tego typu sytuacji, należy wdrożyć na swojej stronie certyfikat SSL.

Chroni on bowiem między innymi przed oszukaniem Twojego klienta poprzez „podstawienie” bardzo podobnej strony. Brak certyfikatu grozi tym, że podczas zakupów, klienci w Twoim sklepie Internetowym mogą zostać oszukani, a pieniądze zostaną przelane na zupełnie inne konto. Zanim się zorientujesz, co się stało, będziesz miał zobowiązania wobec swoich klientów w postaci zakupionego towaru lub usługi, a w chwili wyjaśnień Twoja marka otrzyma poważny cios w jej wiarygodność.

Wiedzą to m. in. twórcy Facebooka, którzy bez certyfikatu SSL nie pozwalają uruchomić opcji zakupów bezpośrednio na portalu społecznościowym.

Znaczenie certyfikatu SSL jest równie poważne w przypadku firm, które nie sprzedają online. Wystarczy, że w przypadku rejestracji na stronie internetowej, dane osobowe mogą zostać skradzione i to Ty będziesz odpowiedzialny za to, że komuś udało się przejąć dane użytkowników.

Dzięki SSL domena nie może zostać w żaden sposób zmodyfikowana przez osoby trzecie i stanowi gwarancję wiarygodności witryny. Co to oznacza? Klienci mogą bez obaw korzystać z Twojej witryny, a ty możesz spać spokojnie i nie martwić się, czy coś się stanie z Twoją stroną lub zbieranymi za jej pośrednictwem danymi.
Poza tym, wdrożenie SSL wpływa pozytywnie na SEO, czyli na pozycjonowanie strony w rankingu Google. Dodatkowo certyfikaty te są światowym standardem zabezpieczeń, co wiąże się z tym, że potencjalny klient ma większe zaufanie do strony, która jest zabezpieczona. A ponadto, strony z wdrożonym SSL działają sprawniej.

Jak sprawdzić czy strona www ma wdrożony certyfikat SSL? Wystarczy spojrzeć na pasek adresu w przeglądarce. Dla stron z odpowiednimi zabezpieczeniami przy adresie wyświetla się charakterystyczna zielona kłódka. Warto o tym pamiętać, gdy wypełniamy formularz na stronie www lub dokonujemy jakichkolwiek zakupów, aby nie ponosić w przyszłości przykrych konsekwencji nie tylko jako przedsiębiorca, ale i jako klient.