Psychologia kolorów: warto ciepło pomyśleć o żółtym

Dla ponad 65 proc. klientów, kolor jest najważniejszym czynnikiem, podczas wyboru produktów. Dlatego też nie warto pozostawiać tego wyboru przypadkowi, czy osobistym sympatiom. Dziś pod lupę bierzemy kolor żółty, ponieważ po latach projektanci przypomnieli sobie o jego pozytywnej sile. Dlaczego słoneczna barwa wraca do łask i co może nam dać jej stosowanie w kampaniach?

 

Naukowcy już dawno stwierdzili, że kolory mają duży wpływ na ludzki umysł. Już w 1666 roku zajmował się tym sam Isaac Newton. Dobrze dostosowane kolory mogą nie tylko wpłynąć na nastrój klienta, ale także przyciągnąć nowych.

Teorii kolorów przez lata stworzono mnóstwo, a żółtemu przypisywano wręcz magiczną moc. W Starożytnym Egipcie wierzono, że kolor żółty potrafi leczyć choroby. Dzisiaj kojarzy nam się głównie z radością, szczęściem i energią do życia i z powodzeniem wykorzystują to znane marki takie jak Mc Donalds, Ikea, Shell, czy Media Expert. Coraz mniej mówi się natomiast o negatywnych aspektach żółtego koloru, który niegdyś w Polsce kojarzony był negatywnie z tzw. „żółtymi papierami”, czy „żółtodziobami”. Bez względu jednak na konotacje, jedno jest pewne – z racji jaskrawej barwy odcień cytryny przyciągnie uwagę. Tym bardziej, że codziennie mamy z nim styczność podczas poruszania się po drogach, kiedy patrzymy na znaki ostrzegawcze.

Połączenie nasyconej żółci z głęboką czernią może przywołać ducha rewolucjonizmu, gdyż są to kolory coraz częściej stosowane w nowoczesnej aranżacji wnętrz. Designerzy z sukcesem używają takich kolorów w projektowaniu wnętrz, więc przy umiejętnym prowadzeniu marketingu można tę modę przełożyć także na kampanię marketingową. To połączenie to kolejne potwierdzenie teorii, że natury nie warto poprawiać, a przecież pszczoły „ubierają się” w żółto-czarne garnitury od lat.

Zapewne nie bez powiązań z Pszczółką Mają wiąże się fakt, że kolor żółty z reguły używany jest w reklamach zabawek i innych produktów dla dzieci, a także w produktach rozrywkowych czy wypoczynkowych. Warto jednak od czasu do czasu dodać trochę tego koloru, z uwagi na pozytywne skojarzenia do kampanii marketingowych wielu firm, podkreślając nadchodzącą wiosnę i dając użytkownikom pozytywną energię. Oczywiście – nie jest to rada uniwersalna, która będzie pasowała do specyfiki każdej branży.

Doskonałym momentem na wykorzystanie żółci w promocji firmy jest Wielkanoc, która zbliża się wielkimi krokami. Ponadto trendy modowe wskazują na to, że świeże, słodkie pastele będą królowały w sezonie wiosna-lato 2019 w branży odzieżowej, która często wyznacza także trendy reklamowe. Warto więc ciepło pomyśleć o żółtym kolorze przy planowaniu wiosenno-letniego marketingu.