Optymalizacja strony internetowej – SEO
Chciałbyś, aby strona Twojej marki wyświetlała się jak najwyżej w Google? Zacznij od optymalizacji strony internetowej. To podstawa pozycjonowania i widoczności w wyszukiwarce. Im jesteś wyżej, tym lepiej dla Twojej firmy, finansów, jak i budowania rozpoznawalności. Każdy, kto posiada stronę www, chciałby znajdować się na pierwszej stronie Google i najlepiej na pierwszym miejscu. Nie jest to proste, ale wszystko da się wypracować. Wymaga to analizy, opracowania planu oraz wprowadzenia odpowiednich modyfikacji pod konkretne zalecenia wyszukiwarki.
Optymalizacja strony internetowej (ang. SEO – Search Engine Optimization) to rozmaite działania podejmowane w witrynie pod kątem wyszukiwarek internetowych, mające na celu poprawę jej czytelności przez wyszukiwarkę, a co za tym idzie wzrost pozycji w rankingach wyszukiwania. Optymalizacja SEO wpływa na wyświetlanie się strony w momencie wpisania przez użytkownika frazy w wyszukiwarce, a także na promocję witryny.
Jedne z najbardziej popularnych optymalizacji stron internetowych to m.in.:
Optymalizacja treści na stronie internetowej
Treści widoczne na stronie internetowej powinny być… No właśnie, jakie? Niepowtarzalne, nieszablonowe, jedyne w swoim rodzaju. Oznacza to, że treść nie może być zdublowana na innej stronie. Musi być także powiązana z tytułem i tematyką strony. Teksty pojawiające się na stronie powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe, dobrane pod daną stronę internetową. Jednak należy to robić z umiarem, aby nie zablokować widoczności strony dla algorytmów. Powinny także zawierać akapity czy nagłówki, które pomagają w zwiększeniu czytelności treści.
Optymalizacja grafiki
Zabieg ten zwiększa czytelność, jak i wagę zdjęć umieszczonych na stronie. Ważne, aby grafiki wyświetlały się w ich najważniejszej części, powinny być dobrane rozmiarem do szablonu strony WWW, a także być opisane. Pomaga to robotom wyszukiwarek posortować daną grafikę i dopasować do określonego słowa kluczowego.
Optymalizacja linków wewnętrznych
Linki wewnętrze powinny mieć formę tekstową. Nie mogą prowadzić do pustych i błędnych stron. Każda nazwa podstrony danej witryny musi być przejrzysta i czytelna. Ułatwi to poruszanie się po stronie użytkownikom, jak i algorytmom Google.
Optymalizacja kodu witryny internetowej
To przystosowanie kodu źródłowego strony – HTML. Chodzi o to, aby przyśpieszyć włączanie się strony w przeglądarce, a co za tym idzie wykonać przegląd objętości kodu, sprawdzić wagę grafik, a także skonfigurować połączenia.
Wyszukiwarki takie jak Google lubią mieć ułatwione zadanie podczas wyszukiwania, a zatem należy wziąć także pod uwagę: kolejność nagłówków HTML (H1, H2, H3), hiperłącza i składniki serwera, czyli metatagi widoczne jedynie dla algorytmów wyszukiwarki.
Oprócz wyżej wymienionych elementów należy także zwrócić uwagę na to, by witryna była przystosowana do standardów W3C, czyli World Wide Web Consortium – organizacji, która ustanawia standardy pisania i przesyłu stron Internetowych.
Po poprawnej optymalizacji kodu źródłowego strony, roboty wyszukiwarki mają ułatwione zadanie i mogą poruszać się po witrynie z większą łatwością.
Optymalizacja słów kluczowych
Przy tym zabiegu, wskazujemy algorytmom najważniejsze wyrażenia, które mają pomóc użytkownikom w odnalezieniu strony Internetowej po wpisaniu frazy w wyszukiwarce Google. Dajemy tym samym sygnał, że są one dla danej witryny najważniejsze. Należy tutaj zwrócić uwagę na konkurencyjność oraz pamiętać, aby nie były to ogólne wyrażenia.
Ile razy powinno się przeprowadzać optymalizację strony WWW?
Optymalizacja strony internetowej powinna trwać nieprzerwanie od momentu stworzenia witryny. Łącznie z wprowadzanymi wszelkimi zmianami. Trendy, jak i algorytmy stale się zmieniają. Konieczne jest stałe monitowanie i optymalizowanie strony pod panujące w danym czasie wytyczne.
Informacje potrzebne do przeprowadzenia optymalizacji strony internetowej
Zastanawiasz się, jakie dane należy przekazać firmie, aby móc rozpocząć optymalizację Twojej witryny? Wystarczą dane dostępowe do serwera FTP oraz panelu CMS, jeśli na takowym oparta jest strona. Dane, które podasz, mają pozwolić na modyfikację i zapisywanie wszelkich zmian. Przed każdą zmianą, powinno wykonać się kopie zapasowe.
Czas trwania optymalizacji
Zwykle są to 2-4 tygodni od momentu rozpoczęcia współpracy, a przede wszystkim od momentu przekazania danych dostępowych. Jednak bardzo dużo zależy od rozmiaru optymalizowanej witryny, indywidualnych preferencji firmy oraz liczby słów kluczowych.
Co jeszcze musisz wiedzieć?
Nie ma gwarantowanego sposobu na dobrą optymalizację strony. Wszelkie trendy, algorytmy, wskazówki oraz standardy zmieniają się bardzo często, nawet codziennie. Ważne jest, aby być elastycznym, bazować na wiedzy i doświadczeniu, a także posługiwać się umiejętnością szybkiej reakcji i dostosowywać się do pojawiających nowości.
Ważna jest także wersja mobilna strony, jednak w obecnych czasach powinien być to standard przy tworzeniu stron internetowych. Należy brać pod uwagę responsywność, technologię RWD (Responsive Web Design), a co za tym idzie zagwarantowanie Internaucie komfortu w czasie surfowania po stronach internetowych na tabletach, jak i smartfonach.