Błąd 404 – Nie znaleziono

Błąd 404, Error 404, Page not found, Strony nie odnaleziono. To najczęstsze komunikaty, które irytują każdego, kto je napotka. Informują one o niedostępności strony dla osób odwiedzających, ale także dla robotów wyszukiwarki. Jakie niesie za sobą konsekwencje błąd 404, pojawiający się w witrynach internetowych Podpowiadamy jak go wyszukać i usunąć samodzielnie, jeśli pojawi się na Twojej stronie Internetowej.

Błąd 404 pojawia się w momencie, kiedy zasób, do którego chcemy się dostać – nie istnieje. Wyobraź sobie, że przeglądasz sklep internetowy z meblami. Klikasz w fotel, który wpadł Ci w oko, a zamiast szczegółowych informacji o produkcie, pojawia się komunikat „Strony nie odnaleziono”. Z technicznej strony – Błąd 404 to kod odpowiedzi http. Przeglądarka może nawiązać połączenie z serwerem, jednak serwer nie może znaleźć żądanego zasobu i wyświetlić Ci zawartości. Przyczyny mogą być różne. Najczęściej to nieświadome usunięcie podstrony z serwisu lub całej witryny. Może też się zdarzyć, że zmodyfikowano adres URL bez wykonanych przekierowań, innymi słowy – przeniesiono zasób pod inny adres URL lub źle go wykonano, ale … spokojnie. Error 404 może pojawić się w momencie chwilowej niedostępności strony z powodu jej moderacji lub przebudowy dlatego, jeśli zleciłeś zmiany na swojej stronie lub samodzielnie coś aktualizujesz, nie musisz się tym przejmować. Wszystko powinno wrócić do normy. Niewłaściwe wpisanie adresu podstrony i złośliwe oprogramowanie wymuszające komunikat o błędzie może się zdarzyć i tutaj także wyświetli się wszystkim znany – błąd 404.

„Page not found” nie robi dobrego wrażenia. Pewnie nie raz miałeś sytuację, w której zobaczyłeś taki komunikat. Czułeś się wtedy zagubiony, zawiedziony i jednocześnie trochę jakby… oszukany, prawda? Opuściłeś daną witrynę i do niej nie wróciłeś, chyba że bardzo zależało Ci na obejrzeniu zawartości. Jednak zwykle kończyło się to przejściem na stronę konkurencji. Taki błąd zapada w pamięci ze względu na złe doświadczenie. Po takiej sytuacji rzadko kiedy decydujemy się na powrót. Poza tym spora ilość błędów 404 na stronie ma negatywny wpływ pod kątem SEO. Frazy kluczowe zostają utracone w momencie, kiedy użytkownik, jak i roboty wcześniej mogli zobaczyć zawartość strony, a teraz widzą jedynie błąd 404. Roboty Google nie lubią odwiedzać serwisów, które mają dużą liczbę błędnych podstron. Te czynniki mają wpływ na widoczność strony, która w tym przypadku spada.

Jeśli trafiłeś na błąd 404, spróbuj odświeżyć stronę. Tak jak wcześniej wspomnieliśmy – być może strona jest przebudowana lub przenoszona i jest tylko tymczasowo niedostępna. Kliknij CTR+F5 lub CTR+R i sprawdź, czy to pomoże. Jeśli nie, wyczyść ciasteczka i pliki pamięci tymczasowej. Może to pomóc, jeśli strona działa na telefonie czy tablecie. Żadna z tych czynności nie pomogła? W takim razie sprawdź przekierowanie domeny – strona mogła trafić na inny serwer, a właściwy nie może go znaleźć. Na wszelki wypadek wykonaj kopię bezpieczeństwa, gdyby domena została usunięta. Pomoże Ci to w odzyskaniu utraconych danych. W momencie tworzenia nowej strony internetowej zwróć uwagę na indeksowanie w wyszukiwarce. Osoby wpisujące frazę w Google będą trafiać na starą stronę, a jedynym ratunkiem jest przekierowanie jej na nowy adres. Możesz też sprawdzić, czy złośliwe oprogramowanie nie jest przyczyną błędu. W tym celu przeskanuj swoje urządzenie programem antywirusowym. W momencie pojawienia się komunikatu o błędzie 404 i braku uprawnień dostępu bądź pewien, że chodzi o CHMOD (ang. change mode), czyli prawa dostępu do plików. W tym wypadku najlepiej będzie, jeśli sprawdzisz ustawienia uprawnień, ale musisz mieć na uwadze, że mogą się one różnić w zależności od systemu CMS. Na koniec zostaje jeszcze opcja błędu – literówki lub użycia znaku specjalnego w adresie URL. Upewnij się, że adres jest taki, jaki powinien być.