Kolor w Twojej firmie – jak wybrać go dobrze?
Wiesz, że stworzenie własnej palety barw dla użytku firmowego jest bardzo ważne? Dzięki temu zwiększysz sprzedaż swoich produktów i przyciągniesz odpowiednich klientów. Nie każda barwa nadaje się do każdego projektu! Najgorszym, co możesz zrobić, jest tworzenie wizerunku o swój ulubiony kolor, bez sprawdzenia, jakie są jego konotacje. Szanse, że akurat trafisz są proporcjonalne do trafienia szóstki w Lotto!
Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z faktu, że stojąc przed wyborem każdego produktu sugerujemy się podświadomie kolorystyką. Robimy to niemalże wszyscy! Badania wskazują, że ponad 90 proc. osób dokonuje wyboru przy zakupie, kierując się barwą, oceniając produkt w ciągu 90 sekund. 84 proc. konsumentów potwierdza tę zależność, pozostali po prostu nie zdają sobie z tego sprawy. Dzieje się tak, ponieważ ludzki mózg poszukuje szczegółów i kontrastów, aby zawiesić oko na czymś konkretnym. Zatem masz dosłownie chwilę na to, aby potencjalny klient wybrał Twój produkt. Wybrane przez Ciebie barwy muszą wyróżnić się spośród konkurencji.
Nie ma jednak jednej recepty na wszystko, ponieważ trendy kolorystyczne ulegają zmianom. Dagny Thrumann-Moe w książce „Kolorowa rewolucja” podaje przykład Norwegii: W latach 90. dominowały tam neutralne i kojące odcienie. Na początku XXI wieku pojawiały się biele i beże, natomiast dziś widujemy głównie szarości. W Polsce trendy kolorystyczne są bardzo podobne. W tej chwili modne są barwy pastelowe i przybrudzone, co najszybciej zaobserwować można w branży wnętrzarskiej i odzieżowej, jednak trend przenosi się także na strony internetowe, opakowania i materiały reklamowe.
Nie oznacza to, że w przypadku każdej branży będziesz musiał zmieniać kolorystykę co kilka lat. Jeśli wybierzesz odcień, który wyjdzie z mody, możesz go odświeżyć. Czasami wystarczy drobna zmiana, na przykład delikatne rozświetlenie niebieskiego do ciemnego błękitu. A efekt może być piorunujący, jeśli element rebrandingu zostanie przeprowadzony prawidłowo. Twoi obecni klienci podświadomie zaczną na nowo zwracać uwagę na markę, ponieważ znana barwa będzie dla nich nagle na nowo atrakcyjna. A wpisanie w trendy pomoże przyciągnąć nowych odbiorców.
Jaki kolor wybrać dla swojego produktu? To zależy od tego, jak pozycjonuje się on na rynku. Jeśli jeszcze tego nie wiesz, przeczytaj najpierw nasz wpis Czy na pewno wiesz, kim jest Twój klient?. W zależności od tego, czy działasz w branży luksusowej, czy masowej z pomocą przyjdzie Ci dziedzina nauki – psychologia kolorów. Ma ona w tym przypadku duże znaczenie, ponieważ odpowiednie dobranie barw może sprawić, że Twój towar będzie odbierany jako luksusowy. Na pierwszy rzut oka, wydawać by się mogło, że najbardziej eleganckim kolorem jest czerń, która daje poczucie schludności i nienagannej estetyki. Jej intensywność i rozpoznawalność jest nie do zastąpienia, a połączenie ze złotym lub Srebrnym sprawia, że wizytówka będzie pozycjonowała właściciela wysoko w reprezentowanej branży.
A luksus można wyodrębnić w każdej dziedzinie, nawet w przypadku dyskontu. Z takiego pomysłu skorzystała już sieć sklepów Biedronka. Kojarzone z tanimi dyskontami Jeronimo Martins otworzyło w 2018 roku sklepy premium w kilku miejscach w Polsce m.in. we Wrocławiu, Poznaniu czy Kaliszu. Posiadają one w logotypach takie kolory jak czerń i złoto. Od razu mamy wrażenie, że rzeczywiście jest bardziej elegancko, a nie widzieliśmy jeszcze wnętrza sklepu.
Nie oznacza to jednak , że wszystko co drogie, musi być czarno-złote. W tej chwili renesans w markach luksusowych przeżywa brąz. Barwa tę nie bez powodu wykorzystuje się m.in. przez chcące się wyżej pozycjonować koncerny samochodowe, ponieważ są na to dowody naukowe. Przeprowadził je Joe Hallock, kierownik projektu Azure, chmury Microsoftu. Hallock, poza pracą u giganta IT zajmuje się także fotografią i badaniami kolorów. W 2003 roku dowiódł on, że aż 27 proc. mężczyzn i 20 proc. kobiet uważa kolor brązowy za prestiżowy. W palecie kolorów Porsche jednym z najbardziej pożądanych kolorów, uznawanych wśród znawców klasycznej motoryzacji jest właśnie brąz macadamia, który mieni się piaskiem i złotem.
Co, jeśli produkujemy i sprzedajemy masowo? Tu kolorystyka musi być nieco inna, ponieważ nasi klienci będą chcieli produktu taniego i spełniającego swoją rolę. W badaniach Hallocka dla większości popularnym kolorem jest niebieski. U mężczyzn barwa ta zdobyła 57 proc. głosów, a u kobiet 35 proc. Ponadto, niebieski wzbudza zaufanie i często opisuje się go jako bezpieczny i spokojny. Sprawdzi się on w wielu branżach, ze względu na sugestię profesjonalizmu także w wysoko ocenianych usługach. Ma jednak także swoją „ciemną stronę”, ponieważ w przypadku żywności utożsamiany jest z trucizną. Dlatego należy go unikać w lokalach gastronomicznych, w szczególności jako barwy podstawowej.
Kolor ma także wpływ na smak. Dlatego przy doborze opakowań w branży żywieniowej, a także naczyń do kawiarni czy lokalu gastronomicznego – powinieneś zadbać o odpowiednią barwę. Wpływ koloru na odczucie smaku jest tak wielki, że nasze receptory smakowe zachowują się inaczej, gdy pijemy to samo wino nalane z ładniejszego opakowania i tego mniej atrakcyjnego. Naukowcy cały czas drążą temat i dochodzą do nowych wniosków. I tak – czerwony wzmaga nasz apetyt, jednak nie kojarzy się z jedzeniem dobrej jakości. Dlatego restauracje Mc Donald’s zmieniły swoje kolory.
Wybór padł na brąz i wnętrza urządzone w drewnie, ponieważ w otoczeniu tego koloru apetyt również nam dopisuje. Sam kolor brązowy jest barwą szczególną. Pochodzi z natury, dlatego od zarania jesteśmy do niego przyzwyczajeni. Kolor drzew nie mieści się jednak w podstawowej palecie barw. Choć jest obok niebieskiego i zielonego, uznawany za neutralną barwę w nowej epoce kolorystycznej. O czym, również pisze Thrumann-Moe w „Kolorowej rewolucji”.
Psychologia kolorów to skomplikowana nauka, jednak jej wiedza jest w stanie w znacznym stopniu ugruntować marketing naszej firmy. Jeśli potrzebujesz profesjonalnego doboru kolorystyki do Twojej branży oraz stworzenia palety barw – studio kreatywne ANTON jest gotowe do takich zadań specjalnych.