Formularz kontaktowy – spraw, aby klienci kontaktowali się z Twoją firmą
Jeśli posiadasz formularz kontaktowy na stronie Internetowej, warto przyjrzeć się, czy jest poprawnie stworzony. Zdarza się, że nie przynosi takich wyników, jakich byśmy oczekiwali. Liczyliśmy na większą ilość zapytań, jednak wiadomości z formularza jest kilka w tygodniu. Niektórzy po prostu preferują napisanie wiadomości e-mail ze swojej skrzynki i nie ma w tym nic złego. Być może Twoi klienci preferują taki sposób komunikacji. Jednak, aby być pewnym, sprawdź, czy Twój formularz kontaktowy jest poprawnie stworzony.
Formularz kontaktowy jest częstym bywalcem na stronach Internetowych. Najczęściej znajduje się on w zakładce kontaktu, gdzie widnieją także dane teleadresowe firmy. Dzięki formularzowi potencjalni klienci mogą w bardzo szybki sposób skontaktować się z Twoją firmą. Jest szybką i skuteczną formą komunikacji, dlatego zadbaj o to, aby był minimalistyczny.
Nie wymagaj zbyt wielu informacji, to odstrasza! Pokaż, że klienci nie dostarczają Ci danych wyłącznie w celach marketingowych. Wystarczy, że poprosisz o wpisanie imienia, adresu e-mail i treści wiadomości. Więcej na tę chwilę nie jest Ci potrzebne. Jeśli zajdzie potrzeba w trakcie konwersacji, poprosisz o potrzebne dane. Według badań, wymaganie podania numeru telefonu może obniżyć przesyłanie formularza do Twojej firmy o 52%.
Upewnij się, że formularz kontaktowy jest w orientacji pionowej. Taki układ ułatwia szybsze wpisanie informacji. Dodatkowo pola powinny mieć przejrzyste opisy, tak by użytkownik nie zastanawiał się, co ma wpisać w dane miejsce. Powinien posiadać także odpowiednie odstępy między sekcjami i polami do wpisywania.
Zadbaj o profesjonalny i estetyczny wygląd formularza. Wyróżnij go, dodając niestandardowe detale powiązane z identyfikacją wizualną Twojej marki. Możesz także wykorzystać wyróżniający się przycisk CTA np. „Wyślij” czy „Wysyłam”. Pokaże to klientowi, że to jest ostatni krok po wypełnieniu pól w formularzu.
Ważną czynnością jest ustawienie automatycznej wiadomości, potwierdzającej przesłanie formularza kontaktowego, która trafi na wpisany przez klienta adres e-mail. Użytkownicy chcą mieć potwierdzenia wykonanych przez nich czynności. Formularze kontaktowe, które nie posiadają takiej funkcji, mogą sprawić, że użytkownicy nie będą pewni czy przesłanie formularza zakończyło się pomyślne. Skoro ktoś poświęca czas na wypełnienie go, system powinien potwierdzić przesłanie wiadomości. Dzięki takiemu zabiegowi podkreślasz, że poświęcony czas nie poszedł na marne, a klient nie musi kontaktować się ponownie za pomocą tradycyjnej poczty e-mail.
Dobrze zaprojektowany formularz kontaktowy sprawi, że Twoja komunikacja z klientem będzie usprawniona. Daje to możliwość kontaktu z klientem już z poziomu strony Internetowej. Nie musi on wychodzić z niej i przechodzić na skrzynkę e-mail, aby napisać wiadomość do Twojej firmy.