Jeszcze nie jest za późno, aby zapoznać się z chatbotem.

Chatbot to nie przyszłość, a teraźniejszość. Dziś każda firma może wykorzystać chatboty, by skuteczniej docierać do klientów i utrzymywać z nimi dobre relacje. Możliwości ich użycia jest równie dużo, co płynących z ich zastosowania korzyści. Dlatego warto zgłębić temat, aby przekonać się, że ich użycie to oszczędność, nie tylko czasu, który jest bardzo cenny, ale również pieniędzy.

Coraz częściej spotykamy się z komunikatorami, które pojawiają się automatycznie po wejściu na stronę internetową lub fanpage – witają nas oraz oferują nam swoją pomoc. Dobrze wiemy, że po drugiej stronie nie ma osoby fizycznej, która odpowiada na nasze pytania, a mimo to uzyskujemy odpowiedzi, które pozwalają nam rozwiązać problem. Mogą także przekierować nas do miejsca, w którym odnajdziemy to czego szukamy. W takim razie z kim prowadzimy rozmowę? To nic innego jak chatbot, czyli program komputerowy, którego głównym zadaniem jest prowadzenie konwersacji przy użyciu języka naturalnego stosowanego przez ludzi do komunikacji interpersonalnej. Stosowanie chatbotów ma na celu w pewien sposób oszukanie rozmówcy, tak aby myślał, że prowadzi rozmowę z żywym człowiekiem. Trzeba przyznać, że jest w tym bardzo skuteczny.

Pierwsze pytanie, które nasuwa się na myśl po odkryciu istnienia chatbotów – na jakiej zasadzie funkcjonują, natomiast drugie – kto nimi kieruje? Odpowiedzi są proste, dopóki mówimy o najbardziej podstawowych funkcjach, które wykorzystują. Działają one na systemie stworzonym przez programistów i zawierają bazę pytań i zamkniętych odpowiedzi, które pozwalają ukierunkować rozmowę pomiędzy użytkownikiem, a chatbotem w odpowiedni sposób oraz dostosować wybory użytkownika do oczekiwanych rezultatów. Kiedy do gry wkracza sztuczna inteligencja wszystko robi się bardziej skomplikowane i wychodzi poza podstawowe schematy. Chatboty uczą się nowych sposobów reagowania na pytania i problemy zgłaszane przez użytkowników i to właśnie, dzięki temu zwiększają swój zasięg i zastosowanie. W zasadzie sprawdzają się wszędzie tam, gdzie użytkownik oczekuje rozmowy. Najbardziej popularnym miejscem, w którym wykorzystuje się system automatycznych odpowiedzi jest Facebook Messenger, dzięki któremu chatboty używane przez firmy zyskują na popularności z dnia na dzień, a ich zastosowanie możemy zaobserwować praktycznie wszędzie począwszy od wcześniej wymienionego Facebook Messengera po strony internetowe, e-maile, a także wiadomości SMS.

Warto zastanowić się nad tym, dlaczego chatboty stały się tak popularne i ważne w świecie biznesu. Jednym z istotniejszych powodów jest zapewne eksplozja popularności komunikatorów, które są wszechobecne i używane przez bardzo dużą część społeczeństwa. Co za tym idzie? Poszukiwania możliwości ograniczenia kosztów jakie generuje zatrudnienie ludzi obsługujących komunikatory skłania właścicieli firm do automatyzacji systemu odpowiedzi. Inwestycja w chatboty pozwala na zmniejszenie kosztów oraz działanie w systemie 24/7, a odpowiedzi i wsparcie, którego oczekują konsumenci zostają udzielone trybie natychmiastowym. Kolejnym aspektem, który generuje popularność wśród chatbot’ów jest fakt, że są doskonałym narzędziem do zbierania informacji na temat konsumenta i budowania baz danych oraz profilowania użytkowników.