Techniczna optymalizacja witryny, czyli techniczne SEO

Techniczne SEO ma związek z poprawnością działania strony. Dotyczy m.in. takich cech jak szybkość czy nawigacja i jest znakomitym fundamentem do dalszej rozbudowy strony. Jeśli chcesz, aby strona Twojej firmy wyświetlała się jak najwyżej w wyszukiwanych Google, powinieneś zadbać o optymalizację techniczną, jak i kreatywną. Optymalizacje różnią się procedurą, jednak działania te powinny równoważyć się, dzięki czemu skuteczność będzie jeszcze lepsza.


Zapoznaj się z najważniejszymi czynnikami, jakie trzeba uwzględnić podczas technicznej optymalizacji, aby ograniczyć w przyszłości problemy związane z funkcjonowaniem strony.

Szybkość ładowania witryny

Zaczniemy od szybkości ładowania strony, która jest kluczowa. Wyobraź sobie sytuację, że odwiedzasz witrynę firmy, u której chcesz skorzystać z usług. Ładuje się bardzo długo, więc wychodzisz z niej i przechodzisz do strony konkurencji. Na pewno nie chcesz, aby Twoi potencjalni klienci wyszli z Twojej strony z powodu zbyt wolnego ładowania treści, dlatego ważne jest, aby zadbać o szybkość ładowania strony do maksymalnie 3 sekund. W Internecie wszystko dzieje się szybko, a każde opóźnienie doprowadza do zniechęcenia Twojego potencjalnego klienta i zmuszenia go do opuszczenia Twojej witryny.

Zasada Mobile First Design

Kolejnym i równie ważnym elementem jest dostosowanie strony pod urządzenia mobilne. W obecnych czasach odchodzi się od dostosowywania stron do ekranów komputerów, dlatego że ruch w Internecie generują w ponad 50 proc. urządzenia mobilne. Jeśli Twój potencjalny klient trafi na stronę, która jest nieresponsywna i będzie musiał ręcznie przybliżać i oddalać treści na stronie jest wręcz 99 proc. szansa, że z niej wyjdzie.

Bezpieczeństwo stron Internetowej

Certyfikat SSL jest już standardem, który musi być na każdej stronie Internetowej. Chroni Twoją stronę i odwiedzających ją użytkowników. Ponadto jest to element, na który Google zwraca bardzo dużą uwagę. Strona, która nie posiada certyfikatu, jest oznaczona w przeglądarce jako niebezpieczna. W dodatku, jeśli nie posiadasz certyfikatu SSL, Twoja witryna może spaść w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja kodu

Witryna składa się najczęściej z kodu: HTML (forma i podstawa strony), CSS (wygląd strony) oraz JavaScript (funkcje strony). Każdy z wymienionych komponentów należy w odpowiedni sposób zoptymalizować. Google analizuje jakość kodu, dlatego ważne jest, aby go odpowiednio zoptymalizować.

Treści na stronie Internetowej

Platforma i jej podstrony powinny mieć indywidualne treści. Nie można duplikować kontentu, ponieważ prowadzi to do mnóstwa problemów. Wyszukiwarka Google może mieć wówczas problem z analizą zawartości witryny. Jeśli publikujesz informacje o firmie lub produkcie na innej stronie Internetowej, zmodyfikuj je.

Robot internetowy

Jeśli dana strona Internetowa ma pojawiać się w wyszukiwaniach Google, bot musi „przebrnąć” przez jej strukturę. Następnie zacznie się indeksacja witryny, która ma na celu dodanie zawartości witryny w bazie wyszukiwarki. Po tych czynnościach wyszukiwarka analizuje platformę pod względem wyszukiwań użytkowników, aby wyświetlić im jak najbardziej pasującą stronę Internetową do wpisanego zapytania. Należy zwrócić także uwagę na m.in. XML sitemapa. Jest to mapa strony Internetowej, na której Google wspiera swoje działania, analizując strukturę witryny. Google sprawdza także plik zwany robots.txt, dzięki któremu możemy upoważnić lub wykluczyć możliwość dokonania tzw. crawlingu witryny.

Techniczne SEO tzw. technical SEO zawiera mnóstwo czynników, nad którymi trzeba sprawować nadzór. Najlepiej oddać to w ręce specjalistów, którzy sprawdzą jakie części witryny wymagają poprawy i optymalizacji. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona Internetowa wymaga optymalizacji – skontaktuj się z nami.