Dbając o podstawowe wskaźniki internetowe, dbasz o SEO
Jakość strony Internetowej ma kolosalne znaczenie pod względem SEO. Na naszych oczach podstawowe wskaźniki internetowe stają się nierozłączną częścią algorytmu Google, wpływając na pozycję witryn w wyszukiwarce. Na co zatem zwracać uwagę podczas tworzenia i aktualizacji stron Internetowych?
Podstawowe wskaźniki internetowe z ang. Core Web Vitals Google zaczęło brać pod uwagę w 2021 roku. To czynnik rankingowy, który ma związek z responsywnością, szybkością, jak i stabilnością wizualną strony Internetowej. Algorytmy sprawdzą czy posiadasz certyfikat SSL oraz czy na Twojej stronie znajdują się męczące reklamy typu pop-up, których nie da się wyłączyć. Mobile friendly jest nie mniej istotny. Chodzi o przyjazność strony względem użytkowników, korzystających z urządzeń mobilnych. To elementy, które mają wpływ na ocenę serwisu i jej pozycjonowanie w wyszukiwarce pod względem użyteczności stron www. Praktyczność i jakość serwisu wpływa także na konwersję oraz sprzedaż w sklepie Internetowym.
Core Web Vitals zbiera informacje dotyczące doświadczeń użytkowników odwiedzających daną stronę Internetową. Analiza przeprowadzana jest „tu i teraz”, dlatego zapewnia wszechstronną perspektywę kondycji strony. Kluczowymi wskaźnikami internetowymi są: LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift).
LCP – mierzy szybkość ładowania się głównej i zarazem największej części strony, prezentowanej odwiedzającym. Może nią być zdjęcie, film lub tekst. Elementy te powinny załadować się do 2,5 sekundy. Pierwszym powodem dłuższego ładowania może być renderowanie JavaScript i CSS. Kolejnymi mogą być m.in. wydłużony czas odpowiedzi serwera czy długie ładowanie źródeł. LCP można zatem poprawić usunięciem niebędących w użyciu JavaScriptów oraz kompresją plików.
FID – mierzy czas, w jakim użytkownik może wykonać ruch na stronie np. kliknąć przycisk CTA. Zdarza się bowiem, że nie możemy nic zrobić na stronie, mimo że wygląda, jakoby się załadowała. FID będzie dobry, jeśli użytkownik będzie miał możliwość wykonania działania poniżej 100 milisekund. Jeśli wynosi więcej np. 100 – 300 milisekund musisz zoptymalizować swoją stronę. Podobnie jak w LCP analiza przeprowadzana jest w czasie rzeczywistym.
CLS – dokonuje pomiaru stabilności wizualnej strony. Chodzi o niepożądane przesunięcia grafik, które nie były zainicjonowane przez użytkownika. Przykładem jest tutaj wyskakująca reklama, która zmienia pozycję i wygląd strony. Wskaźnik CLS powinien wskazywać mniej niż 0,1. Jeśli Twoim oczom ukazało się 0,25, to oznacza konieczność optymalizacji. CLS bada stronę podczas całej wizyty, nie tylko na początku.
Chciałbyś sprawdzić na własną rękę, czy Twoja strona spełnia podstawowe wskaźniki internetowe? Wykorzystaj do tego PageSpeed Insights lub SearchConsole. Pierwsze narzędzie pokazuje nam bezpośrednio czy strona Internetowa spełnia wymagania Core Web Vitals. Natomiast w drugim wygeneruje się wykres, dzięki któremu możemy zapoznać się z podstronami, w których wystąpił błąd. Otrzymamy także wskazówki, co możemy zrobić, aby poprawić wyniki wskaźników.
Doskonale zdajemy sobie sprawę, że może to być dla Ciebie czarna magia. Jeśli potrzebujesz pomocy w optymalizacji podstawowych wskaźników internetowych – zespół ANTON chętnie zrobi to za Ciebie.